Filmreview – The Two Popes

Bouwjaar:           2019
Regisseur:           Fernando Meirelles
Schrijver:             Anthony McCarten
Acteurs:               Anthony Hopkins, Jonathan Pryce

IMDB rating:      7,6

Waar gaat het over

The Two Popes gaat over twee pausen. Punt. Is ook alles wat er eigenlijk te zien is. Oude paus, nieuwe paus. Nou ja, en de achtergrond van de nieuwe paus. Maar toch vooral twee pausen. Als je niet van pausen houdt en daar heel principieel over bent; niet kijken. Ben je heel gelovig en fanboy van beide pausen; het kan wat confronterend zijn door de plotselinge menselijkheid van de pausen, maar kijk toch maar. Ben je atheïst en heb je er niet veel mee; ook kijken. Leuke film, wel veel pausen.

De makers

Regisseur Fernando  Meirelles ken ik niet, weinig gepresteerd. Schrijver Anthony McCarten ken ik ook niet, maar hij heeft wel meegeschreven aan de biopic over Freddy Mercury (Bohemian Rhapsody) en die was ook niet echt slecht. Biopics zijn kennelijk zijn ding.

De cast

De hoofdrollen zijn voor Anthony Hopkins als de behoudende en ietwat contactgestoorde Paus Benedictus XVI (Ratzinger) en Jonathan Pryce als de aimabele en bescheiden Paus Franciscus (Bergoglio). Zij zijn de hoofdreden dat ik de film überhaupt heb aangezet. Twee van zulke zwaargewichten in een film die duidelijk een karakterfilm met veel dialoog zou worden, dat wilde ik wel zien. En ze stellen niet teleur! Allesbehalve!

Waar Anthony Hopkins als de oude, kwakkelende Ratzinger een overtuigende prestatie neerzet, is het toch vooral Pryce die schittert. Dat hij in staat is om een bevlogen en overtuigende spirituele leider neer te zetten wisten we al. In Game of Thrones was hij als Sparrow al een dominante kracht. Maar in The Two Popes kreeg je het gevoel écht met de paus te maken te hebben. Daar zal een lichte fysieke gelijkenis aan hebben meegewerkt. Daarnaast ontkwam ik niet aan de indruk dat de filmmakers Paus Franciscus toch wel een heul stukje leuker vinden. En dat ze er weinig bezwaar tegen zouden hebben als de kijker dat ook zou gaan vinden.

Deze twee mannen, hun kwaliteiten en hun schitterende oude koppen maken de film. Geen twijfel over mogelijk.

Script beetje oké?

Mja hoor. Het zou gebaseerd zijn op werkelijke gebeurtenissen, maar wat de schrijvers in feite hebben gedaan is een reeks ontmoetingen geënsceneerd die nooit hebben plaatsgevonden, en daarin conversaties geschreven die quotes of ideeën bevatten die elk van de pausen afzonderlijk hebben uitgesproken. Dus nee, het is niet echt gebeurd, maar áls ze elkaar zo hadden ontmoet, had het zo kunnen zijn gegaan. En dat is wel acceptabel.

Spannend?

Nee. Wel intrigerend. Maar ik wist wel zo ongeveer wie wanneer paus zou worden.

Wat vond het oog ervan?

Ik vond het een mooie film om te zien, hoewel het camerawerk niet heel exceptioneel was. De shots waren mooi, het was leuk om een soort kijkje achter de schermen in Vaticaanstad te krijgen en alles diende het verhaal naadloos. Wel grappig om te weten is dat de filmmakers geen toegang kregen tot Vaticaanstad, dus dat de Sixtijnse Kapel etc allemaal op ware grootte zijn nagebouwd. Verder zijn er op de juiste momenten originele televisiebeelden gebruikt, wat in dit geval goed werkt om de film wat authenticiteit en een plaats in de historie te geven.

Kortom…

Er vinden nagenoeg geen vuurgevechten plaats tussen de beide heren. Geen explosies ook. Bar weinig seksscènes. Wel leer je er je pausen, hun gedachtegoed, achtergrond en persoonlijkheden van kennen. Het “opgroeien” van een geestelijke in het Argentinië onder Videla, inclusief moordpartijen. Of hoe Ratzinger de toenemende druk op de kerk door misbruikschandalen onder ogen zag. Maar vooral is het heerlijk om twee topacteurs de interactie tussen twee volslagen verschillende persoonlijkheden neer te zien zetten. Zullen ze elkaar uiteindelijk toch vinden?

Ja, ik vond ‘m leuk.